Astăzi s-a votat în Parlamentul European un raport privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar. Raportul prevede protejarea călătorilor în caz de întârzieri, anulări sau discriminare și îmbunătățirea drepturilor pasagerilor cu dizabilități sau mobilitate redusă.

În plus raportul Parlamentului European asigură o mai bună comunicare și compensare pentru călătorii feroviari afectați de întârzieri (până la 100% compensare în caz de întârziere de peste două ore și 75% din prețul biletului pentru o întârziere de la 91 până la 120 de minute). Parlamentul European a impus, de asemenea, întreprinderilor feroviare obligația de a delimita spațiu pentru cel puțin opt biciclete la bordul trenurilor noi și renovate, inclusiv pentru serviciile locale.

Cu toate acestea, propunerea PE impune întreprinderilor feroviare noi cerințe și sarcini administrative și financiare importante, care ar putea fi dificil de îndeplinit la nivel național în țări precum România.

Din păcate, în România, oamenii călătoresc foarte puțin cu trenul, datorită condițiilor de călătorie, întreținerii deficitare a rețelei de cale ferată, timpi de călătorie prea mari, orar de mers al trenurilor care nu a avut o orientare comercială. Spre exemplu, viteza de deplasare, fără timpul aferent staționărilor, pe principalele douăzeci de secții interoperabile, se apropie de o medie de circa 60 km/h.

În intervalul 1990 – 2011, numărul călătorilor pe calea ferată a scăzut în mod constant, de la aproape 408 milioane în 1990, la jumătate în anul 2004, ajungând la circa 55 milioane de călători în 2011.

Ponderea transportului feroviar în totalul transportului de persoane continuă să se mențină sub 20%, în timp ce transportul rutier ocupă, în continuare, cel mai important loc, 77,5% în 2015.

În România este nevoie urgent de o strategie realistă în domeniul feroviar, care să valorifice la maxim fondurile europene disponibile în acest sector. Altfel, ne vor scăpa toate oportunitățile, iar sistemul de transport feroviar își va pierde complet relevanța strategică zonală în viitorul apropiat.

În condițiile inacțiunii actuale, investițiile europene ne vor ocoli, la fel și posibilele investiții din afara Europei. România, prin cei care au puterea de a lua decizii strategice,  trebuie să analizeze situația actuală și să identifice  ceea ce se dorește pe termen lung de la calea ferată, care sunt oportunitățile și riscurile.