Mai ușor cu Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții!

Curtea Constituțională din România a admis sesizările depuse de președintele României și de partidele de opoziție la legea privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții.
Mai întâi, vreau să subliniez că o hotărâre a Curții trebuie respectată. Întrebarea este de ce o asemenea inițiativă importantă nu a fost mai bine gândită? Ce se ascunde în spatele acestei grabe și care ar fi consecințele pe termen lung ale acestui proiect?
Am fost unul dintre cei care au pledat întotdeauna pentru un stat puternic, dar nu atotputernic. Adică un stat care să poată controla cele câteva sectoare cu adevărat strategice, de care ține securitatea generală a cetățenilor: alimentarea cu apă, cu energie electrică, transportul feroviar, câteva întreprinderi din zona producției agro-alimentare și ale unor bunuri de folosință imediată. Acest control nu trebuie să împiedice funcționarea economiei de piață, ci, dimpotrivă, să asigure o mai bună concurențăși, în același timp, să constituie o asigurare în cazul unor crize majore.
Dar FDSI este departe de a fi un instrument în acest sens. Îndeosebi lipsa de dezbatere și de transparență cu care a fost trecut prin Parlament proiectul de lege trebuie să ne dea de gândit.
Apoi, îmi pun întrebarea: oare doar graba a făcut ca proiectul să fie neconstituțional? Pentru că, dacă n-ar fi fost sesizată CCR, intrarea în vigoare a unei asemenea legi ar crea contradicții greu de depășit în însăși funcționarea statului român.