Planul de acțiune pentru reducerea consumului de sodiu

DOMENIU

Sănătate

CONTEXT

  • Organizația Mondială a Sănătății a declarat perioada 4-10 martie săptămâna de conștientizare a consumului de sare la nivel global.
  • Creșterea producției de alimente procesate, expansiunea urbană și schimbări în stilul de viață transformă obiceiurile dietetice. Alimentele foarte procesate cresc devin tot mai accesibile. Oamenii din întreaga lume consumă tot mai multe alimente bogate în grăsimi saturate, zaharuri și sare. Sarea este principala sursă de sodiu, iar consumul crescut de sodiu este asociat cu hipertensiunea arterială, riscul crescut de boli de inimă și accident vascular cerebral.
  • Majoritatea oamenilor consumă prea mult sare – în medie 9-12 grame pe zi, aproximativ de două ori decât nivelul maxim recomandat.
  • Reducerea consumului de sare a fost identificată drept una dintre cele mai rentabile măsuri pe care le pot adopta țările pentru a îmbunătăți rezultatele în domeniul sănătății populației.
  • Statele au convenit să reducă consumul global de sare cu aproximativ 30% până în 2025.

OBSERVAȚII

  • Conform ultimelor date ale Comisie Europene din anul 2017, cu privire la consumul de sodiu în Statele Membre, România se clasează pe locul doi, după Bulgaria la rata mortalității cauzate de consumul în exces de sare.
  • Politicile și strategiile guvernamentale ar trebui să creeze medii care să permită populației să consume cantități adecvate de alimente sigure și nutritive, inclusiv un nivel de sare mai scăzut. Îmbunătățirea obiceiurilor alimentare este o responsabilitate atât socială, cât și individuală. Aceasta necesită o abordare multisectorială și culturală.
  • Strategiile cheie cheie pentru reducerea sării ar putea fi:
  • politicile guvernamentale – inclusiv politici fiscale adecvate și reglementări pentru a asigura producătorilor de alimente și comercianților cu amănuntul să producă alimente mai sănătoase și mai accesibile;
  • colaborarea cu sectorul privat pentru a îmbunătăți disponibilitatea și accesibilitatea produselor cu conținut redus de sare;
  • conștientizarea consumatorilor prin intermediul marketingului și a mobilizării sociale pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la necesitatea reducerii consumului de sare;
  • intervenții politice locale și promovarea unei “alimentații sănătoase”, în școli, la locul de muncă, în comunități și orașe;