Prelungirea controlului la frontierele Schengen din Austria, Germania, Danemarca, Suedia și Norvegia

Pe 9 februarie, în Comisia pentru Libertăți Civile și Afaceri Interne (LIBE), s-a dezbătut recomandarea Comisiei Europene și decizia Consiliului de prelungire cu încă trei luni a controlului temporar la anumite frontiere din spațiul Schengen, în Austria, Germania, Danemarca, Suedia și Norvegia.

Aceasta măsura a fost determinată de valul de refugiați din 2015 și a fost prelungită până acum de mai multe ori.

Pe data de 7 februarie 2016, Consiliului UE a adoptat o decizie de punere în aplicarea a unei recomandări de a prelungi controalele temporare la frontierele interne în circumstanțe excepționale, iar începând cu 11 februarie 2017, când decizia precedentă expiră, Austria, Germana, Danemarca, Suedia și Norvegia ar trebui să își prelungească controlul la granițe pentru încă trei luni, după cum urmează:

– Austria, la granița sa cu Ungaria și cu Slovenia,

– Germania, la granița sa cu Austria,

– Danemarca, la porturile sale care leagă prin feriboturi teritoriul danez de cel german, dar și la frontiera terestră,

– Suedia, la porturile suedeze și la podul Oresund,

– Norvegia, la porturile norvegiene care leagă statul cu Danemarca, Germania și Suedia.

 

Aceasta este opinia mea în legătură cu acest subiect:

 

„Timp de aproape 10 ani, României i s-a refuzat dreptul de a intra în spațiul Schengen, pe motiv că nu are frontierele pe deplin securizate. În cursul negocierilor din ultimii ani, oficialii europeni au invocat îngrijorări privind capacitatea administrației românești de a controla eficient traficul ilegal de persoane, chiar dacă mulți recunoșteau că țara noastră a îndeplinit deja toate condițiile pentru aderare.

Iată cum, în contextul actual, când Uniunea Europeană este din ce în ce mai greu încercată de tot felul de crize, surpriza vine din partea a cinci state membre Schengen, respectiv Austria, Germania, Danemarca, Suedia și Norvegia, unde Consiliul UE a cerut prelungirea cu încă trei luni a controlului temporar la frontiere.

Controalele la frontierele interne Schengen pot fi reintroduse pentru o perioadă limitată de timp, cu notificarea prealabilă a Comisiei Europene și a celorlalte state membre Schengen, din motive de ordine publică sau de securitate națională.

Ce ne facem, deci, când mitul spațiului Schengen securizat, și solid începe să se destrame?

Iată cum România este nedreptățită încă o dată, chiar dacă continuă să-și apere până la sfârșit șansele de aderare la Schengen.”

 

Accesarea filmelor, jocurilor și programelor TV online în afară statului de reședința

Comisia parlamentară pentru afaceri juridice (JURI) este în favoarea facilitării accesului online la programele de divertisment pentru care utilizatorul s-a abonat în statul de reședință, și în afara acestuia, în tot spațiul comunitar.

Aproximativ jumătate dintre utilizatorii europeni de internet sunt abonați la programe TV, muzică sau jocuri online în țara de reședință, iar așteptările firești sunt de a accesa programele de divertisment în orice stat membru al UE. Aceasta evoluție se leagă și de anularea taxei de roaming intre statele UE începând cu 15 iulie 2017.

 

Reuniunea Comisie pentru Dezvoltare Regională (REGI)

În cadrul reuniunii de luni, 6 februarie 2017, a comisiei REGI, au fost votate două avize, primul  cu privire la Raportul anual privind controlul activităților financiare ale Băncii Europene de Investiții  pentru 2015 și al doilea cu privire la gestionarea pescuitului în regiunile ultra periferice (zona arctice). De asemenea, au fost dezbătute trei proiecte care sunt în curs de analiză în cadrul comisiei, referitoare la subiectul conectării la internet la nivel european.

Mai mult de jumătate din timpul reuniunii a fost alocat atelierului pe tema asistenței tehnice acordate în cadrul politicii de coeziune , la care au participat, pe lângă deputații membri ai comisiei REGI, reprezentanți ai Comisie Europene, Curții Europene de Conturi, Băncii Europene de Investiții, Băncii Mondiale și Ministerului Dezvoltării Economice din Polonia. Prezentările și discuțiile din cadrul acestui atelier s-au concentrat pe modul în care asistența tehnică este finanțată în prezent din fondurile europene structurale și de investiții și pe principalele provocări viitoare identificate atât  de Banca Europeană de Investiții, cât și ca urmare a auditului derulat de Curtea Europeană de Conturi. De asemenea, a fost prezentată experiența unui stat membru în acest domeniu, Polonia.

În cadrul dezbaterii cu privire la rolul Băncii Mondiale în furnizarea asistenței tehnice a fost prezentat și cazul României care este cel mai mare beneficiar de asistență tehnică furnizată de Banca Mondială din Uniunea Europeană.