Transporturi

CONTEXT

Parlamentul European a aprobat o propunerea de îmbunătățire a directivei privind asigurarea auto. Noile reglementări vor garanta compensarea echitabilă a victimelor, vor descuraja utilizarea vehiculelor care nu sunt asigurate și vor garanta tratamentul egal pentru asigurații din diferite state membre.Conducerea vehiculelor care nu sunt asigurate reprezintă o problemă tot mai mare în UE. Acest lucru presupune costuri în valoare de milioane de euro și o creștere a primelor pentru consumatori. Pentru a combate această practică, propunerea Parlamentului va permite țărilor UE să efectueze controale sistematice la nivel transfrontalier prin intermediul unor echipamente discrete precum recunoașterea plăcuței de înmatriculare și să impună sancțiuni.Cetățenii din UE vor beneficia de același nivel minim de protecție. Pentru vătămările corporale, victimele vor avea dreptul la o asigurare de cel puțin 6.070.000 de euro pentru fiecare accident în care au fost implicate, indiferent de numărul acestora sau de 1.220.000 de euro pentru fiecare victimă. Pentru daunele aduse bunurilor, sumele minime de acoperire vor fi de 1.220.000 de euro pentru fiecare cerere de despăgubire, indiferent de numărul victimelor. Statele Membre vor avea dreptul să stabilească sume mai mari.

OBSERVAȚII

Cu toate că drumurile europene sunt considerate a fi cele mai sigure din lume, în 2017, 25.300 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere, iar 135.000 de persoane au fost grav rănite. Majoritatea victimelor au fost utilizatorii rutieri vulnerabili precum copiii, pietonii, bicicliștii și peroanele vârstnice.Un raport al Organizației Mondiale a Sănătății arată că numărul accidentelor rutiere fatale a crescut pe plan mondial, ajungând la 1,35 milioane. Șoferii și pasagerii automobilelor sunt cei mai expuși riscului, cumulând 48% din decese, urmați de pietoni (27%), motocicliști (11%) și cicliști (5%). Accidentele rutiere sunt cauza principală de deces în rândul copiilor și adulților tineri.Datele  arată că țările din blocul estic au drumuri mai periculoase decât cele din occident și din nord. România se află pe primul loc, cu 10,3 decese la 100.000 de locuitori, la polul opus fiind Suedia cu 2,8.